1.74 l apă curată + 5 lucruri despre hidratare

În acest articol nu veţi citi banalităţi despre importanţa apei pentru corpul uman. La fel nu vă voi convinge că slăbitul se realizează în prezenţa apei, deşi în Pogramul slăbesc.md a 2-a sesiune de nutriţie e despre apă. Nu voi scrie nici despre faptul că vara se va bea la fel ca şi în alte anotimpuri.

De ce nu voi insista?

Pentru că mie personal nu-mi plac articolele generale de pe net (probabil şi vouă). Oamenii, de regulă, se informează sistematic şi dețin informaţii despre hidratare. De exemplu, că dimineaţa vom bea apă călduţă cu lămâie sau că suntem două treimi apă, sau că apa e cel mai important nutrient pentru corp. O dietă sănătoasă include un aport hidric suficient în normă, nu ca măsură excepțională.

Totuşi, în proces de formare al obiceiurilor alimentare echilibrate, un nutriționist va insista pe hidratarea corectă și suficientă la modul practic, o adaptare personalizată dacă vreţi. Noi toţi multe le ştim, însă puţine le facem + ne mai şi scapă câteva lucruri:

1.  Apa nu se depozitează pe termen lung, ca şi grăsimea 

Uităm sau nu ştim că în corpul uman nu există rezerve hidrice similare depozitelor de grăsime. Asta ar însemna că zilnic vom asigura hidratarea corectă cu necesarul de apă pentru activitatea celulară şi acoperirea pierderilor de lichide.

2. Foamea indusă de sete                                                    

Dacă v-aţi hrănit recent corpul cu mâncare, foamea fiind totuşi prezentă - s-ar putea să vă fie sete de fapt. Cea mai simplă metodă de a vă convinge de e foame sau e sete – serviţi un pahar cu apă proaspătă. Senzaţia de saţietate ar trebui să apară în scurt timp.

3.  Necesarul zilnic – oare 2 l pe zi?

Acei 2 litri de apă din publicitate s-au luat probabil tot de-acolo de unde şi consumul a cel puţin 5 fructe şi 5 legume pe zi. Din nişte recomandări generale ale unor entităţi responsabile de promovarea stilului armonios de viaţă. Insist că în cazul hidratării, consumul de apă este personalizat şi mai însumează ml de apă în funcţie de cantitatea băuturilor deshidratante (ceai, cafea, alcool), pierderile de lichide prin proces de transpiraţie şi nu doar (sport, saună etc.). Corpul uman are nevoie zilnic de circa 30 ml de apă pentru fiecare kilogram/corp. Vă rog să vă calculaţi de aici necesarul.

4. Dureri, iritabilitate, ameţeli?

Mai întâi asiguraţi-vă de hidratarea suficientă, apoi măsuraţi-vă tensiunea, mergeţi la tomografii, consumaţi ceaiuri relaxante. Am fost tulburată să aud constatarea şi rugămintea unui doctor neuropatolog în cadrul unei Conferinţe de nutriţie din România: “Dragi nutriţionişti! Învăţaţi-vă pacienţii să se hidrateze! Fiecare a 2-a persoană cu acuze de migrene/dureri insuportabile de cap – bea doar 1-2 pahare de apă curată pe zi”.

5. Orice reacție chimică din corpul uman se produce în prezența apei!

Să nu ne mai întrebăm de ce avem o piele îmbătrânită, coapse pline de celulită, de ce răcim atât de des, agăţăm uşor tot felul de ciuperci, bacterii sau avem constipaţii (lista e lungă). Doar una din 3 femei de peste 20 de ani se gândește la hidratarea pielii, deși exact la această vârstă apare necesitatea unei hidratări permanente, sistemice, pentru a păstra tinerețea și vitalitatea epiteliului. Cineva poate spune că se iese din domeniul nutriției și se ajunge în cosmetologie sau medicină, dar, până la urmă, domeniile sunt atât de strâns legate, încât sunt inseparabile.

Corpul se detoxifiază în primul rând cu apă proaspătă (de această dată 50 ml de apă pentru fiecare kilogram/corp), apoi cu ceaiuri digestive şi detoxifiante. Procesul de detoxifiere în sine presupune curățarea organismului, care, precum știm, în mare parte e constituit din apă.

Câteva recomandări pentru a bea apă cu plăcere:

  • Vedeţi sticla din imagine?

Când am văzut că pielea mi se usucă şi nu arăt prea bine, m-am gândit la o soluţie confortabilă pentru corpul meu. Îmi place să creez obiceiuri din plăcere, evit cuvântul "trebuie". Mi-am cumpărat o sticlă simpatică pentru aceasta, am împărţit în 4 prize cei min 1.74 l apă şi port sticla peste tot.

  • De ce apă călduţă de dimineață?

La trezire este indicat să bem 1-2 pahare de apă călduţă. Puţini îşi pun întrebarea de ce. Pentru că în intervalul orelor 7-9, stomacul îşi are cea mai eficientă activitate şi “nu-i prea place” apa rece pentru iniţierea digestiei uşoare. Un obicei important pentru un regim alimentar echilibrat și o digestie corectă (nu apare așa repede senzația chinuitoare de foame matinală, alimentele consumate sunt asimilate mai eficient etc).

  • Ultima oră de hidratare?

Vom bea ultimul pahar cu 1-2 ore înainte de culcare. Pentru a avea un somn şi nişte rinichi liniştiţi.                                                

Poftă bună la hidratare... că la mâncare e suficient de mare!

 

Abonare la Newsletter
Urmărește-ne
Oferte